Hei og velkommen til Elefanten!

Småbarnsavdeling med 10 barn fra 0-3 år. Vi er 4 voksne som jobber på Elefanten.

Vi er en av to småbarnsavdelinger i barnehagen vår. Barna våre er i alderen 0-3 år i løpet av tiden de er hos oss.

Vår hverdag er preget av mye sang og musikk, bevegelsesglede og kroppslig utfoldelse. Vi har et eget tumlerom som vi bruker mye for å utfordre, utforske og mestre kroppens styrker og utholdenhet.

Vi har mye undring sammen med barna over, og i, daglige hendelser; hvor kom den edderkoppen fra? Og hva skal den gjøre på i barnehagen vår? Hvorfor smaker ikke alle epler make? Kommer alle fuglebarn fra reiret på taket vårt? Hvor finner fuglemammaen all den maten henne? Å tørre å stille spørsmål til det en ser, det er en kjempeviktig egenskap i livet.

Vi har utetid på lekeplassen vår hver dag, og vi ønsker å gå på tur i nærmiljøet vårt en gang hver uke.

Siden barna på avdelingen vår er så spredt i alder, så er det kjempeviktig med aktiviteter og utfordringer som er tilpasset barnas alder. Legge puslespill, være med å skjære frukt, kle på egne uteklær, klippe med saks, rutsje aleine på rutsjebanen, passe klossen i brettet, bære egen sekk på tur. Små ting i hverdagen som skaper stor mestringsfølelse.

Når barna skal bli godt kjent med barnehagen i tilvenningsperioden, så har vi gode rutiner og fullt fokus på å bli kjent. Vi skal bli kjent med hverandre og med barnehagen og vi voksne har erfart at dette er best å gjøre gjennom å ha gode, faste og forutsigbare rutiner. Frokost, samlingsstund, lekegrupper, bleieskift, lunsj, sove/hviletid, lek, fruktmåltid og lek før vi går hjem. Når små barn opplever tryggheten i hverdagen, da blir det fine dager i barnehagen.

Vårt mål er å være med på å skape den gode barndommen til barna vi møter.

Skal du søke barnehageplass?
Da håper vi å se akkurat DITT barn hos oss 😊 Velkommen til Elefanten!

Mvh Anita, Helèn, Siren og Marie.