Våre sunne måltider

”Barn er avhengige av at voksne omsorgspersoner tar ansvar for kostholdet deres, enten de er hjemme eller i barnehagen. Mange barn spiser flere av dagens måltider i barnehagen, og dette utgjør en stor del av det totale kostholdet. Barnehagen og de ansatte har derfor stor innflytelse på kosthold og matvaner.” (Bra mat i barnehagen - Helsedirektoratet)

Våre måltider
I Liland barnehage har vi smørelunsj tre ganger i uken. Smørelunsj består av grovbrød/hjemmelagde rundstykker med godt pålegg. Vi passer på å ha et variert utvalg av pålegg, og barna får selv bestemme hva de vil ha på. En dag i uken har vi havregrøt med blant annet rosiner, bananbiter, druebiter og kanel som tilbehør. Vi har også varmlunsj en dag i uken, fiskemåltid. Oversikt over hva vi serverer for tiden finner du her. Barna får fruktmåltid hver dag, og yoghurt en gang i uken.

Måltidet som pedagogisk arena
Måltidene finner sted dag etter dag og gir gode muligheter for læring på mange
områder. Et måltid handler om mye mer enn å få maten i seg. Måltider betyr
samhandling og felleskap. De er en del av dannelsen vår og bidrar til utvikling av
barnas sosiale kompetanse. Barn lærer av å se på hverandre. De påvirker hverandre
på godt og vondt, også når det gjelder mat.

Vi i Liland barnehage lar barna få medvirke på hva vi skal servere i barnehagen, de får komme med ønsker. Ved jevne mellomrom evaluerer vi hvilke måltid, pålegg og frukt barna liker best – og hva de eventuelt spiser mindre av. Barn er glad i å hjelpe til, og dette er noe vi tar på alvor. Vi jobber aktivt med grupper i barnehagen, og de ulike gruppene får delta på matlagingen etter tur. Ved smørelunsj får barna selv smøre skivene sine, dette gjelder på både småbarnsavdeling (når barna nærmer seg 3 år) og storbarnsavdeling. Her er det mye læring, blant annet finmotorisk og begrepslæring.

Bursdager og markeringer
Når barnet har bursdag ønsker foreldrene og barnet selv ofte å lage noe ekstra godt. I Liland barnehage har vi laget en regel på sunn bursdagssnacks. I løpet av et år et det mange bursdager og markeringer i barnehagen, og erfaringsmessig har det blitt mye kaker og is. Heldigvis finnes det mange sunne og gode alternativer, blant annet:

• Smoothie
• Fruktsalat
• Smoothie-is
• Grove pizzasnurrer/horn
• Fruktspyd

Nyttige lenker:

Fiskesprell - http://www.fiskesprell.no/

Helsedirektoratets retningslinjer for mat i barnehagen - https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/mat-og-maltider-i-barnehagen